Tijd om te plannen, zei je?

Een ideaal moment om je tijd te plannen!

Ik vind de zomerperiode de ideale tijd om te plannen en om even stil te staan bij hoe ik met mijn tijd wil omgaan vanaf de maand september.

En dat wil zeggen dat ik hier ondertussen bedolven zit onder de post-its, met mijn flipchart naast mij, mijn planner, pen en fluostiftjes ….

Volop bezig met plannen, zodat vanaf september alles mooi netjes ingepland staat in mijn agenda.

Ik gaf in een eerdere blog al mijn 7 gouden tips voor een ideale agenda. Is hij je ontsnapt? Lees hem hier!

Mijn methode om te plannen

In deze blog geef ik je een kijkje achter de schermen van mijn planningmethode … en leg ik je uit hoe ik te werk ga.

Stap 1: mijn ideaal schema bepalen

  • Ik start met het maken van mijn ideaal 2wekelijks weekschema waar ik alle dagen en uren opzet
  • Ik doe dat over een periode van twee weken omdat er soms topics zijn die maar om de twee weken terugkomen – zoals bvb. om de twee weken een “live” coaching dag in het binnenland)
  • Ik bepaal eerst mijn me-time momenten (wandelen, aquarel, …)
  • Dan mijn momenten voor connectie (waarvoor ik meestal gewoon het weekend vrijhoud en mijn vrijdag- of maandagnamiddag)
  • En dan bepaal ik hoeveel uren ik wil coachen, wanneer & op welke dagen, wanneer ik mijn administratie doe, wanneer ik wil werken aan meer inhoudelijke of creatieve  projecten, …
  • En ik maak dat allemaal heel erg visueel op een apart blad papier
ideaal schema over twee weken

Stap 2: mijn verschillende taken en to do’s bepalen

  • Ik neem al mijn to-do lijstjes links en rechts (ja … ook ik ben hier schuldig aan 🙈)
  • Ik schrijf alle “to do’s” op aparte post-its er zorg ervoor dat ik liefst 1 topic per post-it schrijf
  • Ik plak de post-its dan op een flipchart, cluster ze en breng er al enige logica in (eerst boek lezen en dan format workshop opstellen)
  • Ik bepaal de belangrijkheid en/of dringendheid (zie in mijn vorige blog het Eisenhower kwadrant) en bepaal deadlines
  • Ik maak een onderscheid tussen grote en kleinere projecten  en bepaal in welk trimester ik dat project wil afwerken
  • Ik bepaal ook hoeveel tijd ik aan een bepaalde taak wil besteden
post-its & flipchart

Stap 3: mijn agenda concreet invullen

  • Ik neem mijn ideale schema bij de hand en mijn planner
  • vul dan alle timeslots in
  • opnieuw startend met de “me-time” momenten
  • en de afspraken die al gemaakt zijn
  • in functie van de benodigde tijd en de deadlines vul ik alle andere concrete taken in in mijn planner
  • ofwel al meteen in een bepaalde timeslot ofwel onderaan als een soort takenlog
  • En “klaar is kees” zou ik zeggen
  • Behalve dan …
de heerlijke “structuurjunkieplanner”

Stap 4: dat ik eraan “moet” beginnen en mij aan mijn planning houden!  

ha ha … ja plannen is fijn, maar ik hoor soms van cliënten dat de stap van plannen naar daadwerkelijk doen soms moeilijk is … en ook je aan de planning houden

eerlijk gezegd lukt me dat ook niet altijd 100% en dat is op zich niet erg …

Wat mij helpt? ik gebruik een triggertje: vóór elke taak zet ik een leeg cirkeltje, dat ik dan vul als de taak is gedaan (een beetje als een vinkje, maar het “ronde bolletje” werkt bij mij gewoon beter …)

En dat heb ik geleerd in de zeer inspirerende online Plantraining van @CynthiaSchultz. Als je deze cursus ook wilt volgen, kan je via deze link inschrijven (#affiliatemarketing)

Stap 5: elke week opnieuw tijd nemen om te plannen

Elke zondagavond is voor mij het moment om de planning voor de volgende week te finetunen en aan te vullen; om de taken die nog onderaan in de takenlog staan concreet in te vullen, de taken die ik toch niet zou gedaan hebben in de afgelopen week opnieuw in te plannen, of de nieuwe taken die er zijn bijgekomen.

Wil je ook aan de slag met mijn favoriete “planner”?

Via deze link vind je alle planners en andere producten van “structuurjunkie”! (#affiliate)

https://structuurjunkie.plugandpay.nl/r?id=4rZtU7NY

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *